قله ناز و کهار

بنام خدا

وقتی برنامه کوهنوردی آزادکوه (شاهزاده گردن کج) گروه کوهنوردی محل کارمون لغو شد از طرف مهدی عزیز برنامه صعود به قله کهار و ناز پیشنهاد شد که از صمیم قلب پذیرفتم بخصوص که آقای علی رستمی همکارمان از سیستان هم در این صعود افتخار داده بودند تا همراهشان باشیم.

عکس یادگاری قله کهار

بهمراه دوستان و همنوردان گرامی آقایان : علی رستمی و مهدی شاهی

تا از تهران بزنیم بیرون ساعت از 5 عصر گذشت و با توجه به شلوغی جاده چالوس ، ساعت 7 عصر خودمان را به پل خواب - روستای کلوان رساندیم و بعد زا پارک ماشین در ورودی روستا به سمت جانپناه کهار صعود خود را آغاز کردیم.

خوشبختانه چشمه جانپناه آب خوبی داشت و علیرغم شلوغی جانپناه و اطرافش در همانجا ماندیم و پس از صرف شام در هوایی بسیار خنک و سرد توی کیسه خواب زیر آسمان پر ستاره تا صبح خوابیدیم.

منظره قله ناز از کهار

قله ناز پشت سرمان پیداست!

در مسیر بجز ما دو گروه دیگر بودند که تا قله کهار در کنار هم صعود کردیم اما هر دو گروه از کهار به سمت جانپناه برگشتند و ما پس از گرفتن عکسهای یادگاری در قله کهار (4020 متر) به منظور صعود قله ناز از سمت دیگر قله به سمت پایین و منطقه ای که به زین اسب بسیار شبیه بود سرازیر شدیم . دره ای کاملا بکر و سرسبز با یخچالهایی از برف .

قله کهار و مسیری که آمده ایم تا منطقه زین اسبی

قله کهار و مسیری که امده ایم تا منطقه زین اسبی!

از منطقه زین اسبی باید از یک شیب تند خود را بالا می کشیدیم تا خودمان را به مسیر صعود قله ناز برسانیم صعودی که حدود یکساعت طول کشید تا 300 متر ارتفاع کم کرده از قله کهار را جبران نمائیم.

منطقه و کوهستان تخت سلیمان از فراز ناز

کوهستان تخت سلیمان از فراز ناز!

این منطقه با قله کهار و بخصوص قله ناز (4100 متر)  بکر ، خلوت و خنک (به دلیل باد تند و خنکی که می وزید)، منطقه ای بسیار عالی برای کوهنوردی است . از قله ناز ، دشت های هشتگرد و نظرآباد ، منطقه و سد طالقان ، کوهستان تخت سلیمان و علم کوه ، قله دماوند و آزاد کوه و توچال قابل مشاهده است.

عکس یادگاری قله ناز

عکس یادگاری قله ناز ... شاهزاده گردن کج در کادر پیداست!

مسیر برگشت را از مسیر صعود قله ناز انتخاب می کنیم که واقعا طولانی است و صبوری کوهنورد را می طلبد. در پایان مسیر وقتی وارد باغات روستای کلوان شدیم بخصوص با آب چشمه ای که جاری بود انگار که بهشت گمشده را یافته ایم.باغاتی که از ابتدا تا انتهای آن نیاز به یکساعت پیاده روی دارد. خدا برکت بدهد به کسب روستائیان و زحمتکشان تولیدات کشاورزی.

چشمه و باغات آلبالو روستای کلوان

پس از یک روز کوهنوردی این چشمه آب سرد و سایه باغ آلبالو خیلی چسبید.

باغتان آباد!

و در پایان اینکه : از بس که بار کوله سنگین بود و مسیر طولانی ، فکر می کنم بازهم دیسک گردن اراده کرده تا زمینگیرم کند. صعود شاهزاده گردن کج ممکن نشد اما خودم گردن کج شدم!!!