بنام خدا

اینکه قلمرو حکمرانی حضرت سلیمان سرزمین فلسطین بوده و قلمرو حکومت بلقیس سرزمین سباء (یمن) شکی نیست اما باید به افسانه های مردم مناطقی از تنکابن، الموت، طالقان و کلاردشت هم احترام گذاشت که معتقدند علت نامگذاری منطقه کوهستانی "تخت سلیمان" حکومت حضرت سلیمان بر این نواحی بوده است.

نمایی از تخت سلیمان

نمای تخت سلیمان از روستای درجان

علاوه بر این ، افسانه دیگری به منطقه تخت سلیمان ، حضرت سلیمان و بلقیس ارتباط دارد و آثار این افسانه شیرین ما را بر آن داشت تا رنج هفت ساعت رانندگی شبانه را بر جان بخریم تا ...

آبگرم درجان

آبگرم درجان(بلقیس و سلیمان)/ آبگرم جاده 3000

عکس از اینترنت (در این غار آبگرم حداکثر 4 نفر می توانند بنشینند)

این افسانه محلی چنین می گوید : سلیمان قصد کام جویی از بلقیس داشت ولی اصرار های او به انکارهای بلقیس منجر می شد تا اینکه روزی هدهد با پرهای یخ بسته پیش سلیمان آمد و خبر از منطقه ای داد که در ظل تابستان شبهای آنجا یخبندان است. پس سلیمان با اندیشه ای کامجویانه به بهانه گردش و تفریح بلقیس را به ان منطقه کشاند و آنقدر گردش را به درازا کشاند تا شب شد . ناچار دخمه ای یافتند تا اندکی از سرما در امان باشند و چنین شد که اندیشه سلیمان کارساز شد و بلقیس برای در امان ماندن از سوز سرما خود را به سلیمان چسباند و ... این چنین شد که سلیمان کامیاب شد . پس چون وقت نماز و عبادت شد بنا به درخواست سلیمان ، خدایش در همان غار آبگرمی برای آنها جوشانید تا غسلی برآرند و  بر عبادت بکوشند!( این افسانه را اولین بار در سایت پیش کسوت گردشگری ایران ، جناب آقای آرش نور آقایی خواندم )

کاروانسرای جاده بین الموت و تنکابن

کاروانسرای جاده خاکی الموت - تنکابن

توضیح: قسمت خاکی جاده بسیار مناسب است و احداث تونل در ادامه جاده 3000 نشان از توسعه و بهینه سازی این جاده در آینده دارد.

و اکنون این آبگرم در انتهای جاده سه هزار تنکابن پس از روستای درجان با حدود 2-3 ساعت کوهنوردی در دل کوهستان دست یافتنی است و اغلب کوهنوردان و طبیعت گردان از پراجان طالقان پیمایش خود را شروع می کنند و در روز دوم یا سوم خود را به این آبگرم می رسانند ولی ما ساعت 1:00 نیمه شب از تهران راه افتادیم و از مسیر الموت قزوین شروع کردیم و تمام منطقه الموت را در تاریکی شب طی کردیم.  در  گرمارود نماز صبح را ادا کرده و تا سپیده صبح بالای ارتفاعات بودیم. کاروانسرا را که تقریبا در حال مخروبه شدن است بازدید کردیم و کل سراشیبی جاده را در زیر نور خورشید طی کردیم و راس ساعت 8:00 صبح در روستای زیبای درجان برای صرف صبحانه نشسته بودیم که اهالی محترم انجا اطلاع دادند که بدلیل سیل دیشب و طغیان رودخانه ، پل نصب شده در کنار روستای "میان رود" که در مسیر آبگرم است تخریب و بلکه نابود شده است .

روستای میان دو رود

روستای سمت چپ :میان رود

روستای روبرو (سرسبزی آنطرف رود سمت راستی ) : کرن

گل آلود بودن رودخانه ای که از سمت راست دهکده می گذرد نشان از طغیان شب قبل دارد که پل را با خود برده است! باید از این رودخانه می گذشتیم.

از انجائیکه ما از ابتدا هم واجد قالیچه پرنده نبودیم پس دست از پا درازتر گشتی در منطقه زدیم و پس از نوشیدن آب معدنی از چشمه تخریب شده و خرید چندنوع عرقیجات از خانم محترمه درجانی راهمان را کشیده از مسیر جاده چالوس مراجعت کردیم.

چشمه آب معدنی درجان

چشمه ای که به نظر دارای آهن است و بنا به قول اهالی برای دفع سنگ کلیه مفید است. البته سیل شب قبل دهانه چشمه را نیز تخریب کرده است!

این منطقه یکی از مناطق تقریبا بکر با آب و هوایی واقعا خنک میباشد . بخصوص در ارتفاعات بین الموت و جاده سه هزار در دل تابستان می شود سوز و سرمای زمستان را چشید!

مسیر دسترسی:

1 -  از تنکابن :با ادامه مسیر جاده گردشگری 3000 و پس از حدود 17 کیلومتر جاده خاکی خوب می توان به دو راهی روستان درجان و پس از 7 کیلومتر دیگر و گذر از روستاهای سرن و شهرستان به روستای درجان رسید .

2 - از الموت  : قزوین ، معلم کلایه ، پس از عبور از سه راهی گازرخان(قلعه الموت) ، گرمارود و ... در نهایت پس از گذر از کنار کاروانسرا و گذشتن از کوههایی که حتی در وسط تابستان یخچالهای آن پیداست ، در ته دره و درست آنجایی که دو رودخانه بهم می پیوندند از جاده خارج به سوی روستای درجان راند.