بنام خدا

مطلب اول :

همین چند روز پیش بود که با بچه ها (خود دستیار خوانده ها !) در خصوص مفهوم " توفیق " و تفاوت بین " علت " و " حکمت" صحبت می کردیم . اینکه توفیق چیزی شبیه پله های موفقیت یا تسهیل موفقیت یا هموار کردن مسیر پیشرفت توسط باری تعالی است که این توفیق صرفنظر از علت حتماً دارای حکمتی است که اغلب یا مجهول می ماند یا نادیده گرفته می شود و در صورت پی بردن به ان اغلب فکر بشر قاصر از فهم ان است ...

مصادف شدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی  با ولادت نبی اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) و تعطیلی دو روز پشت سر هم به دستیار ارشد (آقا میثم) توفیق زیارت اقا امام رضا (ع) را بهمراه بچه های مدرسه و همکلاسی ها نصیب کرد و بنده علیرغم اصرار دیگر بچه ها (!) صرفاً به احترام توصیه راهنمایی رانندگی مبنی بر احتراز از سفرهای غیر ضروری در روزهای برفی ، برنامه ریزی بانوان محترمه (خود و دوست عزیزم احمد آقا ) را عقیم گذاردم و زیارت هفدهم حضرت ثامن (ع) ماند... تا بعد چه پیش آید .

***

مطلب دوم :

با راهنمایی جناب پرویز شجاعی پارسا کتاب "راه یاب آقای ناصر کرمی را از انتشارات فرهنگ معاصر خریدم و تقریبا ظرف دو روز خواندم . ایشان مناطق دیدنی چند مسیر گردشگری در ایران با نامهای جاده ابریشم ( تهران تا سرخس) ، جاده مارکوپلو (تهران تا زابل ) ، جاده هزار و یک شب ( تهران تا فارس) ، جاده مروارید (جاده ساحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان )، جاده کوروش ( تهران تا خوزستان )و جاده خزر ( جاده ساحل دریای خزر ) را معرفی می کند که با در نظر گرفتن عکسهای زیبای آن کتاب بسیار مفید و با ارزشی است .

توفیق نیافتیم

آقای ناصر کرمی در ابتدای معرفی جاده ابریشم می نویسد : " از ایوانکی اگر فقط 5 کیلومتر به سمت جنوب بروی به دشت کویر می رسی . یکی از مخوف ترین بیابانهای جهان با تپه های ماسه روانش و شنبادهایی که روز روشن را تاریک می کند . جاده مشهور " سنگفرش کویر" از حوالی ایوانکی آغاز می شود و تا قلب کویر می رود . قدمت این سنگفرش 400 تا 600 سال تخمین زده می شود و از این نظر قدیمی ترین جاده جهان به شمار می رود..."

به قصد دیداری از کویر بخصوص جاده سنگفرش کویر پس از ادای نماز صبح راه افتادیم و قبل از طلوع افتاب در ایوانکی بودیم  اما دریغ از یک نفر که راه بلد باشد . از هر که می پرسیدی از کدام طرف می شود راه کویر را پیش گرفت طوری  نگاه می کردند که گویا با "جن زده " طرف هستند و جالبتر اینکه یکی دونفر هم سراغ "نسخه " را از ما می گرفتند (منظورشان نسخه گنج !!! بود)  .

وقتی از یافتن جاده کویر یا حتی پارک ملی کویر در ایوانکی مایوس شدیم به سمت گرمسار راه افتادیم تا شاید در مسیر گرمسار تابلویی ببینیم تا راهنمایمان باشد اما دریغ ... در نهایت به سمت سمنان تاختیم تا شاید بتوانیم "چشمه گزو " واحه ای در حاشیه دشت کویر را ببینیم و از مسیر را ادامه دهیم تا معلمان و پس از ان هم مسیر را از دل کویر ادامه دهیم تا جندق و در نهایت نائین . انبار دستگاه جی پی اس مسیر را یافت و از سمنان وارد جاده ای شدیم که روی تابلو نامش "جاده نظامی " ثبت شده بود . از یک نفر از اهالی هم پرسیدیم و تایید کرد که جاده مستقیم تا چشمه گزو و چاه شیرین و در نهایت به معلمان ختم می شود ...پس از حدود 45 کیلومتر باز هم با جاده ای مواجه شدیم که ایست بازرسی داشت و به جاده ایست بازرسی گذاشته بودند و جاده را مسدود کرده بودند . منطقه شده بود "پایگاه پدافند هوایی " و منطقه اموزشهای میدانی و پروازی ! و ورود ممنوع !!! تنها به محلی ها اجازه تردد می دادند و خوب باید بر می گشتیم ...  در شهر سمنان گشتی زدیم و جالب اینکه در انجا متوجه شدیم که تمامی کارتهایمان (بانکی ، شناسایی و سوخت ) جا مانده و همین باعث شد که کمی از عصبانیتمان کاسته شد!!!

راه برگشت را از فیروز کوه انتخاب کردیم . قبل از رسیدن به کوهستان زیر آفتاب تقریباً سوزان ناهار صرف کردیم و به محض رسیدن به منطقه کوهستانی و برفی هوا کاملاً برفی شد و در منطقه "گور سفید " با برف و کولاک مواجه شدیم و منطقه فیروز کوه هم بارش برف ... اما ناکامی های ما همینجا تمام شد . از دماوند به سوی دشت مشاء و پیست اسکی آبعلی راندیم و تا تاریکی شب مشغول اسکی بازی و برف بازی شدیم و آش کشک خوردیم و دوغ آبعلی و ...

×××

دوستی هم دوستی های قدیم!

یادم آمد که حدود یک ربع قرن پیش در یک اردوی دانش آموزی به آبعلی آمدیم و در همین اردو با "او " که تقریباَ بچه محل هم بودیم آشنا شدم و رفاقتمان تا همین اواخر ادامه یافت . با هم برادر بودیم تا رفیق ... و خیلی تلخ بود که فهمیدم که "دوست هم دوستهای قدیم ! " ... دوستی های قدیمی خیلی با ارزشند ، بازار خوبی دارند و راحت خرید و فروش می شوند !

ولی من نگرانتم رفیق.  همچنان نگران !

×××

هر چند توفیق زیارت اقا موسی الرضا (ع) را از دست دادیم ، راه کویر را نیافتیم ... اما خدایا شکرت که از کوهستان برفی هم صحیح و سالم گذشتیم و شکر که سالم هستیم .

پینوشت : و البته شکر که توفیق شرکت در راهپیمایی 22 بهمن هم نصیبمان شد.