بنام خدا

هنوز یکی نرفته دیگری میآید . یکی وعده وام جعاله با نرخ 14درصد می دهد دیگری با نرخ 12درصد و بعدی وام قرض الحسنه. یکی برای مسئولین شرکت یا سازمان قول 20 فقره تسهیلات کالای خانگی ساخت داخل(!) بعنوان "باج سبیل" می دهد دیگری 10 فقره وام خرید خودرو ...  هنوز رئیس شعبه بانک ملی بیرون نرفته رئیس شعبه بانک ملت وارد می شود و هنوز کلامش منعقد نشده همکار دیگرش از شعبه ای دیگر فرا می رسد و ...

هنگامه ای به پا شده و همه روسای شعب "بازار یاب"  شده اند . همه شهر پر شده از تبلیغات ... بنر های 4 - 5 متری و حتی بعضا 10 متری ، فلکسی ها و استند ها و حتی پخش تراکت های تبلیغاتی در نماز جمعه و از همه جالبتر کارناوال کارکنان یکی از شعب بانک ملی در یکی از پاساژها که "اللهم لبیک ..."...

داستان چیست ؟

ثبت نام حج بعد از سالها که در انحصار بانک ملی بود در دوره قبل به دلیل پیشرفت امور فناوری و خدمات نوین و انفورماتیک به بانک ملت سژرده شد و از این طریق بانک ملت رقیبی برای بزرگترین بانک جهان اسلام شناخته شد و بانک ملی که به خوبی می دانست اگر در این دوره نیز ثبت نام حج عمره به بانک ملت واگذار شود بساط عنوان " بزرگترین بانک جهان اسلام" در بانک رقیب پهن خواهد شد دست به کار شد و ...

اما این تازه آغاز ماجرا بود...

بانک ملت که با رشد بیشتری با فناوری نوین و خدمات الکترونیکی همگام شده در سالهای اخیر  پس از پشت سر گذاشتن بانک صادرات ، توانسته است فاصله خود را با بانک ملی نزدیک و نزدیکتر کند . آماده شده بود تا تنها با یک گام کوچک و با رشد حدود 20 هزار میلیاردی منابع (جذب سپرده های مردم ) این بزرگترین بانک جهان اسلام را هم از سر راه برداشته و این عنوان پر طمطراق رقیب را از آن خود کند که ثبت نام حج عمره مفرده با برآورد حدود 5 میلیون ثبت نام (با توجه به سه و نیم میلیون ثبت نام دوره قبل) به آسانی بانک ملت را به هدف می رساند .

بانک ملی هم علیرغم در اختیار داشتن منابع دولتی و بیش از 3500 شعبه با بیش از 42 هزار پرسنل به خوبی خطر را بالای سر خود احساس می کرد نهایت تلاش خود را بکار برد تا این امر اتفاق نیفتد و این بانک بلامنازع دولتی با ثبت نام حج عمره بکلی خطر بانک ملت را حداقل تا چند سال دیگر دور می کرد.

و در نهایت سازمان حج و اوقاف عاملیت ثبت نام حج عمره این دوره را به هر دو بانک ملت و ملی مشترکاً واگذار کرد و هر دو بانک با هم برنده این بازی شدند.

اما رقابت تازه آغاز شده بود.

این رقابت به جای اینکه در مسیر "جلب رضایت ثبت نام کنندگان" و بهره مندی از اجر معنوی باشد در مسیر "جلب ثبت نام کنندگان " افتاد و با وعده و وعید به سازمانها برای پرداخت وام حج و تسهیلاتی برای جلب نظر مدیران سازمانها و ... در نهایت ایجاد فضای ناسالم گردید که چند روزی است در جامعه نمایان است.

البته قصد بنده انتقاد از فضای رقابتی ناسالم و غیر حرفه ای بین این دو بانک نیست آنچه اتفاق افتاده شرم آورتر از اینهاست. بانکهای عامل متاسفانه این "بازی نامقدس " را در "زمین مقدسات" مردم شروع کرده اند و آنچه مبرهن است  هدف پاک و مقدس مردم را وسیله ای برای رقابت نا سالم خود قرار داده اند و به جای اندیشیدن به اجر معنوی سعی دارند از این نمد کلاهی برای خود ببافند... اهداف و نیات مقدس در خدمت ...(!)

 ظاهراً دیگر جزو عادات ما شده است که علی ، علی "بگوئیم" و در عمل فقط راه و رسم معاویه "بپوئیم" . اگر چه "سیاست ما عین دیانت ماست " اما ظاهراً این روزها شدیداً راه و رسم و ذائقه ما تغییر کرده است : "دیانت ما در خدمت سیاست ماست".

در همین زمینه : تخلف بانکها در ثبت‌نام از متقاضیان عمره

یا علی مدد